U HOOLOOVOO-u, imamo taj interni QA hab. Tu se naši testeri okupljaju da rade na unapređenjima procesa, urede način na koji se testovi rade, dele znanja, čine stvari efikasnijim, jedu i piju kafu, zezaju se, rade na sebi… Grade svoju QA zajednicu u kojoj pomažu jedni drugima. Mnogo je tu koristi – za njih pojedinačno, za razvojne timove, za kompaniju, za klijenta. Sami su sve smislili i pokrenuli. Verujemo da je QA hab baš dobar primer toga kako i šta volimo da radimo. Pa smo odlučili da napišemo tekst o tome.

U HOOLOOVOO-u, imamo taj interni QA hab. Tu se naši testeri okupljaju da rade na unapređenjima procesa, urede način na koji se testovi rade, dele znanja, čine stvari efikasnijim, jedu i piju kafu, zezaju se, rade na sebi… Grade svoju QA zajednicu u kojoj pomažu jedni drugima. Mnogo je tu koristi – za njih pojedinačno, za razvojne timove, za kompaniju, za klijenta. Sami su sve smislili i pokrenuli. Verujemo da je QA hab baš dobar primer toga kako i šta volimo da radimo. Pa smo odlučili da napišemo tekst o tome.

QA hab je mesto komunikacije i razmene

U QA habu, svi naši testeri se viđaju u definisanim terminima, dva puta mesečno. Habom upravljaju ravnopravno, jer pripada svima. Sastanke vode oni koji se za to prijave (ili ako je red na njih da nešto prezentuju), a to može da odredi i “točak” koji se zavrti. Ali, sastanci su samo deo priče. Hab ima i svoju grupu, na kojoj komuniciraju svakodnevno – ako je nekom potrebna pomoć ili ako neko ima neki update. O konkretnim temama komunikacije i razmene – pomoći kolegama, unapređenjima, inicijativama, učenju, druženju… – čitaj u nastavku.

QA hab rešava probleme

Kad god neko ima problem koji ne može da reši, može da ga iznese na habu i dobiće konkretnu pomoć, ili bar ideju gde i kod koga da potraži rešenje. To je posebno dragoceno za nove ljude – imaju koga da pitaju, da cimaju. A kada se svi testeri nađu na sastanku i raspričaju, onda je lakše i reći ako imaš neki problem, a nedavno si stigao i nikog ne poznaješ.

U HOOLOOVOO-u, svaki QA je deo nekog tima na nekom projektu, a kroz hab upoznaje druge projekte u HLV. Tako ljudi bolje razumeju šta rade kolege iz ostalih timova, a to dalje znači da imaju širu sliku, razumeju sistem na višem nivou, a mogu i lakše da uskoče i pomognu ako zatreba, ako je neko na odmoru ili slično, neće “pasti s Marsa”. Uz to, testovi koje pišu su uglavnom automatizovani i testeri moraju da koriste i neke stvari koje prave drugi timovi, pa može da se dogodi da im nešto ne bude poznato. Sve se to rešava u QA habu, na redovnim sastancima i u dnevnoj komunikaciji. “Danas to i to ne radi, puklo je”, ili “hej, ovo promenite, došlo je to tih i tih izmena” su uobičajene poruke na habu, koji je tu da svi budu up-to-date i da svaki QA zna koga može da cimne. Near real time.

QA hab je mesto komunikacije i razmene

U QA habu, svi naši testeri se viđaju u definisanim terminima, dva puta mesečno. Habom upravljaju ravnopravno, jer pripada svima. Sastanke vode oni koji se za to prijave (ili ako je red na njih da nešto prezentuju), a to može da odredi i “točak” koji se zavrti. Ali, sastanci su samo deo priče. Hab ima i svoju grupu, na kojoj komuniciraju svakodnevno – ako je nekom potrebna pomoć ili ako neko ima neki update. O konkretnim temama komunikacije i razmene – pomoći kolegama, unapređenjima, inicijativama, učenju, druženju… – čitaj u nastavku.

QA hab rešava probleme

Kad god neko ima problem koji ne može da reši, može da ga iznese na habu i dobiće konkretnu pomoć, ili bar ideju gde i kod koga da potraži rešenje. To je posebno dragoceno za nove ljude – imaju koga da pitaju, da cimaju. A kada se svi testeri nađu na sastanku i raspričaju, onda je lakše i reći ako imaš neki problem, a nedavno si stigao i nikog ne poznaješ.

U HOOLOOVOO-u, svaki QA je deo nekog tima na nekom projektu, a kroz hab upoznaje druge projekte u HLV. Tako ljudi bolje razumeju šta rade kolege iz ostalih timova, a to dalje znači da imaju širu sliku, razumeju sistem na višem nivou, a mogu i lakše da uskoče i pomognu ako zatreba, ako je neko na odmoru ili slično, neće “pasti s Marsa”. Uz to, testovi koje pišu su uglavnom automatizovani i testeri moraju da koriste i neke stvari koje prave drugi timovi, pa može da se dogodi da im nešto ne bude poznato. Sve se to rešava u QA habu, na redovnim sastancima i u dnevnoj komunikaciji. “Danas to i to ne radi, puklo je”, ili “hej, ovo promenite, došlo je to tih i tih izmena” su uobičajene poruke na habu, koji je tu da svi budu up-to-date i da svaki QA zna koga može da cimne. Near real time.

QA hab čini stvari uređenim i lakšim

Kroz QA hab, naši testeri su uveli neku vrstu standardizacije – definisane su prakse, kako se neke stvari rade i kako bi trebalo da izgledaju – opis QA posla, test plan i slično. Nije u pitanju ništa strogo i zakucano, jer ne uklapaju se svi projekti jednako u iste standarde, ali uz određenu fleksibilnost, novim ljudima to znatno olakšava ulazak u posao. Takođe, ako nekog zanima nešto o tome šta radi neki drugi tim, neka njihova komponenta, tačno će znati gde da traži.

QA hab je učenje novih stvari

U okviru QA haba, testeri imaju prostor za učenje. Dogovor je da svako bar jednom godišnje prezentuje nešto novo, na primer neku novu funkcionalnost iz Jave, Cypress ili slično. Ako neko već nešto dobro poznaje, ili ako ga nešto zanima pa odsluša kurseve, može da pripremi prezentaciju za ostale. Drugima će tako proces učenja biti dosta olakšan – imaće već neku sliku, dobru osnovu koju je neko za njih pripremio, i znaće koga treba da cimaju. Tako je QA hab ujedno i dobar povod i način za QA-eve da odvoje vreme da nauče nešto novo, a to znanje se kad-tad i primeni. Naravno, učenje je u habu kontinuiran proces – kroz pomoć i konsultacije koje jedni drugima pružaju na sastancima ili na grupi, uobičajena preispitivanja i diskusije…

QA hab čini stvari uređenim i lakšim

Kroz QA hab, naši testeri su uveli neku vrstu standardizacije – definisane su prakse, kako se neke stvari rade i kako bi trebalo da izgledaju – opis QA posla, test plan i slično. Nije u pitanju ništa strogo i zakucano, jer ne uklapaju se svi projekti jednako u iste standarde, ali uz određenu fleksibilnost, novim ljudima to znatno olakšava ulazak u posao. Takođe, ako nekog zanima nešto o tome šta radi neki drugi tim, neka njihova komponenta, tačno će znati gde da traži.

QA hab je učenje novih stvari

U okviru QA haba, testeri imaju prostor za učenje. Dogovor je da svako bar jednom godišnje prezentuje nešto novo, na primer neku novu funkcionalnost iz Jave, Cypress ili slično. Ako neko već nešto dobro poznaje, ili ako ga nešto zanima pa odsluša kurseve, može da pripremi prezentaciju za ostale. Drugima će tako proces učenja biti dosta olakšan – imaće već neku sliku, dobru osnovu koju je neko za njih pripremio, i znaće koga treba da cimaju. Tako je QA hab ujedno i dobar povod i način za QA-eve da odvoje vreme da nauče nešto novo, a to znanje se kad-tad i primeni. Naravno, učenje je u habu kontinuiran proces – kroz pomoć i konsultacije koje jedni drugima pružaju na sastancima ili na grupi, uobičajena preispitivanja i diskusije…

QA hab je priča o ownershipu i inicijativi

I sam QA hab je inicijativa ljudi u HLV, nastala iz osećaja ownerhipa i želje za razmenom, unapređenjima, kvalitetom onoga što radimo, druženjem… Logično, iz takvog odnosa stižu i druga unapređenja. Jedno od važnih, koje se tiče celog HOOLOOVOO-a, je performance testing. Performance testing inače radi klijentov eksterni tim, pa se dešava da se duže čeka na odobrenje. Kroz hab je došla ideja da i HLV timovi počnu da rade performance testing, da naučimo nešto, preuzmemo stvar, a i uštedimo vreme i učinimo ceo proces efikasnijim. Naši QA-evi su već počeli s tim i pokazalo se da se

na release procesu može uštedeti i tri nedelje. Ljudi koji su to već radili, sada prenose to znanje na ostale.

Hab je značajno unapredio i proces intervjuisanja. Samo par testera je išlo na tehničke intervjue, koji oduzimaju dosta vremena, a važni su. Nakon razgovora u habu, proces je pojednostavljen i definisana je i procedura po kojoj sada bilo ko od QA-eva može da oceni kandidatov rezultat, test plan, kod, dokumentaciju… Proces je olakšan i za ljude u HLV i za kandidate, a kvalitet je unapređen.

QA hab je priča o ownershipu i inicijativi

I sam QA hab je inicijativa ljudi u HLV, nastala iz osećaja ownerhipa i želje za razmenom, unapređenjima, kvalitetom onoga što radimo, druženjem… Logično, iz takvog odnosa stižu i druga unapređenja. Jedno od važnih, koje se tiče celog HOOLOOVOO-a, je performance testing. Performance testing inače radi klijentov eksterni tim, pa se dešava da se duže čeka na odobrenje. Kroz hab je došla ideja da i HLV timovi počnu da rade performance testing, da naučimo nešto, preuzmemo stvar, a i uštedimo vreme i učinimo ceo proces efikasnijim. Naši QA-evi su već počeli s tim i pokazalo se da se na release procesu može uštedeti i tri nedelje. Ljudi koji su to već radili, sada prenose to znanje na ostale.

Hab je značajno unapredio i proces intervjuisanja. Samo par testera je išlo na tehničke intervjue, koji oduzimaju dosta vremena, a važni su. Nakon razgovora u habu, proces je pojednostavljen i definisana je i procedura po kojoj sada bilo ko od QA-eva može da oceni kandidatov rezultat, test plan, kod, dokumentaciju… Proces je olakšan i za ljude u HLV i za kandidate, a kvalitet je unapređen.

U QA habu se raste

Testeri u HLV, u okviru svoje interne zajednice, rade na svom profesionalnom rastu i ličnim ciljevima koje definišu u habu i jedni drugima pomažu i da ih formulišu i da ih ostvare. To se posle prenosi na Performance & Development proces koji je zajednički za sve ljude u HLV. Gde je bolje definisati sopstvene ciljeve i pravac rasta, pa i pronaći podršku i potrebne resurse, nego u timu kolega koji se bave istim stvarima?

QA hab su ljudi

Dešava se da određeni sastanak nema konkretnu temu, da niko nema neki poseban problem, da za taj dan nema pripremljene prezentacije… Tada QA hab sve vreme posveti drugoj, takođe veoma dragocenoj vrsti razmene: ćaskanju, upoznavanju, zezanju… U stvari, za to se uvek nađe vremena, čak i ako postoji konkretan problem ili tema, jer to je jedna od osnovnih ideja iza nastanka QA haba. Prijateljski odnos i zezanje su važan deo kulture u HOOLOOVOO-u, a pogotovo su značajni za nove ljude, i zbog toga što se dosta radi od kuće.

A QA hab su (abecedno): Aleksandar, Bojan, Boki, Danilo, Drago, Ema, Laki, Marko i Marko, Milić, Nikola, Periša, Tromi, Sanja, Vlada, Zoran.

U QA habu se raste

Testeri u HLV, u okviru svoje interne zajednice, rade na svom profesionalnom rastu i ličnim ciljevima koje definišu u habu i jedni drugima pomažu i da ih formulišu i da ih ostvare. To se posle prenosi na Performance & Development proces koji je zajednički za sve ljude u HLV. Gde je bolje definisati sopstvene ciljeve i pravac rasta, pa i pronaći podršku i potrebne resurse, nego u timu kolega koji se bave istim stvarima?
_
_

QA hab su ljudi

Dešava se da određeni sastanak nema konkretnu temu, da niko nema neki poseban problem, da za taj dan nema pripremljene prezentacije… Tada QA hab sve vreme posveti drugoj, takođe veoma dragocenoj vrsti razmene: ćaskanju, upoznavanju, zezanju… U stvari, za to se uvek nađe vremena, čak i ako postoji konkretan problem ili tema, jer to je jedna od osnovnih ideja iza nastanka QA haba. Prijateljski odnos i zezanje su važan deo kulture u HOOLOOVOO-u, a pogotovo su značajni za nove ljude, i zbog toga što se dosta radi od kuće.

A QA hab su (abecedno): Aleksandar, Bojan, Boki, Danilo, Drago, Ema, Laki, Marko i Marko, Milić, Nikola, Periša, Tromi, Sanja, Vlada, Zoran.

A kako je sve počelo?

Počelo je od Tromija, pre par godina. On je sada Agile Lead u jednom od naših timova. Tada je bio tester. Od njega je došla inicijativa da se testeri okupe, da naprave zajednicu u kojoj će da se upoznaju, druže i jedni drugima pomažu. Korona je na neko vreme usporila stvari, ali nije bilo odustajanja. HLV je rastao, čak i u najizazovnijem periodu (više o tome ovde – link), a ljudi su mahom radili od kuće. Bila je potrebna prilika za druženje, mesto i povod da sednu i popričaju, da se održi veza testera u firmi i da se novi ljudi osećaju super kad dođu, da im bude lakše.

U jednom trenutku, Tromi je postao Agile Lead, pa je posao izgradnje haba preuzeo Milić, pošto je od početka bio tu, pa ostali. Nikada nije ni bila ideja da hab vode njih dvojica, nego da se prepusti svim testerima, da bude samoodrživ. Ali, njima dvojici idu zasluge za njegovo pokretanje i definisanje – oni su postavili osnove funkcionisanja i uradili lavovski deo posla na početku: predstavljanje ideje firmi, prvi sastanci, prezentacije i dokumentacija, test plan i standardizacija posla i procesa, dobre prakse, performance testing, proces intervjuisanja, razmena novih znanja…

A kako je sve počelo?

Počelo je od Tromija, pre par godina. On je sada Agile Lead u jednom od naših timova. Tada je bio tester. Od njega je došla inicijativa da se testeri okupe, da naprave zajednicu u kojoj će da se upoznaju, druže i jedni drugima pomažu. Korona je na neko vreme usporila stvari, ali nije bilo odustajanja. HLV je rastao, čak i u najizazovnijem periodu (više o tome ovde – link), a ljudi su mahom radili od kuće. Bila je potrebna prilika za druženje, mesto i povod da sednu i popričaju, da se održi veza testera u firmi i da se novi ljudi osećaju super kad dođu, da im bude lakše.

U jednom trenutku, Tromi je postao Agile Lead, pa je posao izgradnje haba preuzeo Milić, pošto je od početka bio tu, pa ostali. Nikada nije ni bila ideja da hab vode njih dvojica, nego da se prepusti svim testerima, da bude samoodrživ. Ali, njima dvojici idu zasluge za njegovo pokretanje i definisanje – oni su postavili osnove funkcionisanja i uradili lavovski deo posla na početku: predstavljanje ideje firmi, prvi sastanci, prezentacije i dokumentacija, test plan i standardizacija posla i procesa, dobre prakse, performance testing, proces intervjuisanja, razmena novih znanja…

U međuvremenu, i Milić je postao Agile Lead jednog novog tima. Među AL-ovima u HLV, sada imamo dva bivša testera. Lepo. Kažu da je to retkost. Pisaćemo još o tome, zašto je to nama u stvari logično i prirodan put.

Rekli su o QA habu

Dobre prakse u HLV: QA hab

Emilija, Test Engineer

Najviše mi znači to što uvek imaš koga i gde da pitaš ako imaš neki problem, to uštedi dosta vremena. Takođe mi znači i to što kroz hab izdvajam vreme da naučim nešto novo, bilo da ću odmah da ih koristim u poslu ili ne. U početku sam bila skeptična, priznajem, mislila sam da će to da bude veliko gubljenje vremena. Tako mi je izgledalo.

Dobre prakse u HLV: QA hab

Čromi, Agile Lead, nekada tester

Najbitnije je bilo da ih okupim, da im kažem da uvek imaju koga da pitaju, da nisu sami, a ako ja ne znam odgovor, probaćemo da iskopamo. Kad nemaš koga da pitaš, kad je malo frka, možeš da se uprpiš, osećaš pritisak… Meni je bilo bitno da taj pritisak rešim. Da svako ima mesto na kom će moći da digne ruku, da kaže ljudi, imam problem sa tim i tim, i da u tom trenutku pomoć ne zavisi od nas, nego od QA haba. Braćo i sestre testeri, niste sami!

QA, Dobre prakse u HLV: QA hab

Dubravka, Delivery menadžer

Meni je kod QA haba posebno sjajno što je to pravi primer HLV kulture. Prvo, ta ekipa je to sve sama smislila, pokrenula i realizovala. Zato što su hteli, ne zato što ih je neko cimao. Drugo, QA hab podrazumeva unapređenje na ličnom nivou, svako od učesnika ima svoje ciljeve. A kroz sve što rade tu je vrednost za tim i dalje kroz to unapređenje na nivou HLV. Pritom je sve usklađeno sa zahtevima klijenta. Pa šta više poželeti 🙂

QA, Dobre prakse u HLV: QA hab

Jana, HR

Mi u HLV pričamo i radimo na tome da razvijamo tu razmenu, da organizujemo tehničke i soft-skill radionice, da radimo na tome da ljudi uče i napreduju, a za to vreme imamo QA koji su to sve sami organizovali i sami to već rade. Mi smo oduševljeni.

Dobre prakse u HLV: QA hab

Milić, Agile Lead, nekada tester

Više glava mnogo bolje razmišljaju od jedne.

Rekli su o QA habu

Dobre prakse u HLV: QA hab

Emilija, Test Engineer

Najviše mi znači to što uvek imaš koga i gde da pitaš ako imaš neki problem, to uštedi dosta vremena. Takođe mi znači i to što kroz hab izdvajam vreme da naučim nešto novo, bilo da ću odmah da ih koristim u poslu ili ne. U početku sam bila skeptična, priznajem, mislila sam da će to da bude veliko gubljenje vremena. Tako mi je izgledalo.

Dobre prakse u HLV: QA hab

Čromi, Agile Lead, nekada tester

Najbitnije je bilo da ih okupim, da im kažem da uvek imaju koga da pitaju, da nisu sami, a ako ja ne znam odgovor, probaćemo da iskopamo. Kad nemaš koga da pitaš, kad je malo frka, možeš da se uprpiš, osećaš pritisak… Meni je bilo bitno da taj pritisak rešim. Da svako ima mesto na kom će moći da digne ruku, da kaže ljudi, imam problem sa tim i tim, i da u tom trenutku pomoć ne zavisi od nas, nego od QA haba. Braćo i sestre testeri, niste sami!

QA, Dobre prakse u HLV: QA hab

Dubravka, Delivery menadžer

Meni je kod QA haba posebno sjajno što je to pravi primer HLV kulture. Prvo, ta ekipa je to sve sama smislila, pokrenula i realizovala. Zato što su hteli, ne zato što ih je neko cimao. Drugo, QA hab podrazumeva unapređenje na ličnom nivou, svako od učesnika ima svoje ciljeve. A kroz sve što rade tu je vrednost za tim i dalje kroz to unapređenje na nivou HLV. Pritom je sve usklađeno sa zahtevima klijenta. Pa šta više poželeti 🙂

Dobre prakse u HLV: QA hab

Milić, Agile Lead, nekada tester

Više glava mnogo bolje razmišljaju od jedne.

QA, Dobre prakse u HLV: QA hab

Jana, HR

Mi u HLV pričamo i radimo na tome da razvijamo tu razmenu, da organizujemo tehničke i soft-skill radionice, da radimo na tome da ljudi uče i napreduju, a za to vreme imamo QA koji su to sve sami organizovali i sami to već rade. Mi smo oduševljeni.

Sve počinje (ili se završava) Temeljima

Naš cilj je da budemo firma u kojoj se svi dugoročno osećamo dobro. U kojoj dobri ljudi kidaju svoj posao, rastu i uživaju (što je i naš brand purpose). Razvili smo čitav niz načina na koje to postižemo. Sve je to podrobno opisano u Temeljima HOOLOOVOO-a.

Nije da su naši testeri pročitali Temelje pa onda napravili hab (zapravo, hab je započet ranije), ali stvari se baš lepo uklapaju. U stvari, ljudi i njihove inicijative kao što je ova su nam i pomogli da Temelje definišemo i napišemo.

Ukratko, u HOOLOOVOO-u je čovek uvek na prvom mestu. Između ostalog, to znači da se trudimo da stvorimo uslove u kojima možemo da kidamo svoj posao i radimo u super atmosferi. Onda, svako od nas radi s maksimalnom autonomijom, u timovima u kojima se osećamo dobro. To znači da su nam ownership i inicijativa važni, a fokus firme je na razvoju timova i pojedinaca. Dalje, negujemo set vrednosti koji je zajednički za sve timove: HLV je prijatelj svojih zaposlenih i negujemo takve, prijateljske odnose, umesto strogih pravila i hijerarhije. Oko svega se dogovaramo. Sve što radimo želimo da bude vrhunskog kvaliteta i efikasno, pa reagujemo na promene u “near real time”, a to znači da negujemo stalnu razmenu, otvoreno komuniciramo, neprestano učimo, pomažemo jedni drugima… Na kraju, nema uživanja na poslu bez dobrog zezanja s kolegama.

Sve, dakle, kao i u QA habu. A ceo tekst Temelja pročitaj ovde – link

HVL.

Sve počinje (ili se završava) Temeljima

Naš cilj je da budemo firma u kojoj se svi dugoročno osećamo dobro. U kojoj dobri ljudi kidaju svoj posao, rastu i uživaju (što je i naš brand purpose). Razvili smo čitav niz načina na koje to postižemo. Sve je to podrobno opisano u Temeljima HOOLOOVOO-a.

Nije da su naši testeri pročitali Temelje pa onda napravili hab (zapravo, hab je započet ranije), ali stvari se baš lepo uklapaju. U stvari, ljudi i njihove inicijative kao što je ova su nam i pomogli da Temelje definišemo i napišemo.

Ukratko, u HOOLOOVOO-u je čovek uvek na prvom mestu. Između ostalog, to znači da se trudimo da stvorimo uslove u kojima možemo da kidamo svoj posao i radimo u super atmosferi. Onda, svako od nas radi s maksimalnom autonomijom, u timovima u kojima se osećamo dobro. To znači da su nam ownership i inicijativa važni, a fokus firme je na razvoju timova i pojedinaca. Dalje, negujemo set vrednosti koji je zajednički za sve timove: HLV je prijatelj svojih zaposlenih i negujemo takve, prijateljske odnose, umesto strogih pravila i hijerarhije. Oko svega se dogovaramo. Sve što radimo želimo da bude vrhunskog kvaliteta i efikasno, pa reagujemo na promene u “near real time”, a to znači da negujemo stalnu razmenu, otvoreno komuniciramo, neprestano učimo, pomažemo jedni drugima… Na kraju, nema uživanja na poslu bez dobrog zezanja s kolegama.

Sve, dakle, kao i u QA habu. A ceo tekst Temelja pročitaj ovde – link

HVL.