OKR-ujemo i to je sad to!

OKR-ujemo i to je sad to!

OKR je sad novi buzzword, znamo i znamo da zvuči kao da samo želimo da budemo trendy. Ipak, ako išta znate o HOOLOOVOO-u, znate da se ne libimo da izađemo iz okvira. U ovom slučaju izlazimo iz okvira jedne male firme koja, da citiram Gazdu sa sinoćnjeg sastanka – “Ne zapošljava prosečne ljude” i pretvaramo se u firmu koja treba da naglo skalira po zahtevu klijenta, ali da i dalje zadrži tehničku izuzetnost HOOLOOVOO-a i duh zajedništva koji ima ovih trenutno zaposlenih 30 ljudi. Jasno je da to nije lak zadatak. Kindred, naš klijent je uveo OKR-ove kao alat za usklađivanje ciljeva i nakon iscrpne pretrage i teorijskog upoznavanja sa njima, odlučili smo da damo šansu OKR-ovima i da vidimo da li nam i kako mogu pomoći u ostvarivanju naše gore opisane namere.

U to neko vreme se timu pridružila i Agneš (ja), koja ima prethodna iskustva sa OKR-ovima. Taman.

OKR-ujemo i to je sad to!

I eto nas sad, postavljamo OKR-ove. Oni će biti objavljeni kad budu gotovi, ali u međuvremenu delimo i neke dileme i iskustva, možda nekom pomogne. Jedna od dilema na koje smo naišli jeste razlika između ciljeva i rezultata. Ne samo u okviru OKR metodologije nego i u okviru bilo kog planiranja. Na primer, jedan od ciljeva koje smo postavili jeste da nam ljudi ne odlaze. Like, at all. Objective je glasio: Do kraja 2020, ukupno jedna osoba će otići iz Hooloovooa.

OKR-ujemo i to je sad to!

Ne ulazeći u realističnost ove želje, ideja je da analiziramo da li je ovo rezultat ili cilj na kome ćemo raditi u budućnosti.

Ovako možemo definisati razliku izmeđju ciljeva i rezultata.

I ciljevi i rezultati su posledica akcija koje mi napravimo, te se često mešaju, nekad mogu i biti isti. Ipak, razlika je u tome što na ciljevima ako radimo, njih ćemo i postići, konkretniji su, merljivi i lako se pretvaraju u zadatke. Rezultati ne zavise samo od nas, iako naše akcije utiču na postizanje tih rezultata. Daću dva primera koji nisu HOOLOOVOO, nego se odnose na neke društvene teme i na kraju ću pokušati da podvučem i razliku između HOOLOOVOO rezultata i jednog HOOLOOVOO cilja.

OKR-ujemo i to je sad to!

Problem 1:

Problem: Porodica Majstorović živi od ribolova. Kvalitet i kvantitet ribe se drastično smanjuju godinama i porodica Majstorović polako ostaje bez egzistencije. Nama je cilj da porodici Majstorović obezbedimo egzistenciju.

Akcije koje ćemo sprovesti se mogu odnositi na prekvalifikaciju tate i mame Majstorović ka recimo lovu umesto ribolovu, ukoliko u šumi ima zečeva od kojih oni mogu živeti.

Mogu se odnositi i na povećanje broja ribe u reci. Pa tako možemo da očistimo rečno korito od mulja, da postavimo filtere za zagađenu vodu na fabriku, da tati Majstoroviću kupimo bolju opremu za pecanje i edukujemo ga da je koristi. Postignut cilj je da će on loviti više ribe, ali jedan od postignutih rezultata je čistija reka (vidi očišćeno dno i filtere u fabrici).

Problem 2:

Problem: Ja vozim bicikl svakog dana do posla. Smetaju mi loše staze, automobili parkirani na stazama i idioti pešaci koji šetaju na stazi. Želim to da promenim. Dakle cilj mi je da poboljšam stanje infrastrukture i edukovanost građana o prisustvu biciklista. Preduzimam milion akcija. Broj biciklista raste, staze nam grad popravi, pešaci manje šetaju na stazama jer su svesniji da su na stazi i naučili su se na bicikliste. Postižem svoje ciljeve. Rezultat mojih akcija su u isto vreme i povećan broj parkinga u gradu (jer više ljudi vozi bajs pa se manje parking mesta zauzima), kao i smanjena buka u gradu, što je jedna od najvećih vidova zagadjenosti u NS. Ja nisam ciljano radila na tome da se to desi, ali radeći na svojim ciljevima izazvala sam i gore navedene rezultate.

Problem 3:

Problem: Nikad nismo ni definisali neki problem u HOOLOOVOO-u. Osim što naš klijent traži od nas da naglo skaliramo. I mnogo. Recimo da je problem nedovoljno dev-ova da zadovoljimo potrebe klijenta.

Cilj nam je povećanje broja dev-ova. Logično, što manje ljudi ode, to će ih više biti. Međutim, s obzirom da na kraju dana da li će neko otići ili ne, ne zavisi samo od nas nego i situacije na tržištu kao i ličnih preferencija ljudi koji kod nas rade, mi možemo postaviti ciljeve koji se odnose na nas, to jest da mi dajemo najbolje uslove, najbolje benefite, imamo najbolju kulturu, najotvoreniju komunikaciju i slično, a da posledično što manje ljudi poželi da ode jer mi pružamo tako mnogo. To bi trebalo da bude rezultat svih naših napora, a ne cilj po sebi, jer ne zavisi samo od nas.

 

Autor:

Agneš Asodi
Product Owner @hooloovoo

2018-12-06T11:14:15+00:00