
“Napisali smo strategiju za naredne 2 godine. Odmah nam je bilo jasno da je jedino sigurno da, šta god mi ispametujemo i smislimo, da će se to promeniti. Da smo pisali strategiju pre godinu dana, bila bi potpuno drugačija. Da je pišemo za godinu dana, verovatno bi takođe bila potpuno drugačija. Vođenje biznisa danas zahteva ne samo da se ima neka ideja u kom pravcu voditi biznis, već i da se bude spreman na konstantno prilagođavanje i menjanje pravca. Tako da kada mi pričamo o strategiji, zapravo pričamo o eksperimentima, pričamo o idejama koje nam deluju zanimljivo za probati, ali isto tako o idejama od kojih smo spremni da odustanemo ako se situacija promeni ili utvrdimo da prosto ideja nije bila validna.”
To je Peđa napisao uvod.
HOOLOOVOO leaks
U nastavku, bukvalno ćemo da objavimo našu Strategiju. Ako ćemo da se ložimo na transparentnost, onda ajde, a s druge strane – mi nemamo pojma kako se ove stvari rade. Nikad pre se nismo bavili salesom i nikad nismo tražili klijente. Dosta bi nam pomoglo ako bi ekipa s više iskustva bila u fazonu “ovo vam je dobro, ovo vam nije dobro, ovo možda može da se popravi, ovo ne može, ovo ste zaboravili”. Unapred hvala. Sve stvari posle ovakve strelice ➡, to je copy/paste naš dokument. Okolo su razmišljanja i nedoumice i otvorena pitanja.
Dokument ima tri neke celine. Prvo, kako ćemo mi uopšte da nađemo još jednog klijenta? Dakle strategija itself. Počnemo odatle. Posle o nama i o klijentu.
History/Recent search/Novi klijent
Tl;dr – Gradimo sales departman i voleli bismo da nađemo klijenta iz Švedske. Sviđa nam se Švedska, eto.
Postavili smo ovakav cilj –
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
➡ Za 2 godine, 60 ljudi u HOOLOOVOO-u radiće za 2-5 novih klijenata iz Švedske koji su kulturološki slični HLV i koji će doneti izazovne projekte, zanimljivu i kvalitetnu saradnju i dobar work-life balans.
E sad, ovo je zanimljiv momenat, ima veze s onim na početku. Peđa kaže –
“Mi zapravo nemamo pojma kako doći do novih klijenata. Mi smo verovatno jedina outsourcing firma koja nema sales odeljenje ili u kojoj se vlasnik ne bavi salesom. Nikada nismo znali da radimo sales. Klijente koje imamo smo pronalazili uglavnom preko preporuka. Nebavljenje salesom nam je omogućilo da imamo pun fokus na nas same, način na koji radimo, na koji organizujemo firmu. Verovali smo da je najvažnije da radimo dobar posao i da će poslovi dolaziti sami. Tako se i događalo. Stigli smo tim putem do preko 160 zaposlenih. Međutim, sada je došao trenutak da krenemo aktivno da se bavimo privlačenjem novih klijenata. Tako da ova strategija donosi veliku novinu u HLV – uspostavljamo sales odeljenje.”
Da se vratimo na cilj, da ga izreckamo na segmente. Šta tamo zapravo piše?
Kako da to izvedemo?
“Ukratko, ovaj put bi trebalo da izgleda tako da odmah krenemo da razvijamo mrežu kontakata i tako pokušamo odmah da dođemo do novih klijenata. Paralelno kreiramo sales departman koji bi trebalo do 2024. da počne da radi u punom kapacitetu. Odmah krećemo i rad na razvoju brenda u Švedskoj. Do juna 2025. bi trebalo da imamo solidno uspostavljen brend u Švedskoj i onda sales može da krene da radi full potpomognut poznatošću koju bi HLV trebalo da ima u Švedskoj.”
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
➡ Ekspertski sales team do kraja Q4 2023.
Hoćemo da se tim iskusnih profesionalaca bavi ovim delom posla. Još bolje od toga, profesionalci s relevantnom mrežom kontakata i relevantnim iskustvom.
Da li da formiramo sales u Srbiji ili u Švedskoj, da li da Head bude u Švedskoj, a ostatak tima ovde ili obrnuto? To su bile opcije o kojima smo razmišljali. Odlučili smo da Head of Sales bude ovde s nama, a nek on predloži strukturu tima i nek nam kaže kako bi ga rasporedio. Dakle, mi sad tražimo njega, odatle bismo da počnemo. Prvi korak je jak sales departman.
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
➡ 50% ljudi u IT-u u Švedskoj zna za HLV i imaju pozitivno mišljenje u naredne 2 godine
Brand je način da klijent bude upoznat sa nama i pre nego što ga cimamo za saradnju. Klijent kad zna sa kim priča veća je šansa da uđe u posao. Brand kao način za razvoj poverenja i pre sklapanja ugovora.
“E, ovo je HOOLOOVOO pristup 100%. Želimo da izgradimo brend u Švedskoj. Želimo da budemo poznati u Švedskoj makar onoliko koliko smo u Srbiji 🙂 To nam je strava izazov. I radujemo mu se i plašimo ga se. Poznat nam je teren, znamo kako se to radi, znamo šta treba da se uradi. Sa druge strane HLV je specifičan, često na ivici. A Švedska je druga zemlja, drugačija kultura. Nikad ne znaš na kakvu će reakciju to naići. Duboko verujemo da je jedini način da ostvarimo naš sales cilj i dođemo do pravih klijenata – kroz poverenje. Da bi nam neko ukazao poverenje mora prvo da nas upozna. Izgradnja brenda je način da nas potencijalni klijenti upoznaju. Ne verujemo da će nam brend doneti nove klijente u naredne 2 godine. Rad na izgradnji brenda je više zalog za budućnost. Tek nakon što uspostavimo brend možemo očekivati da će on doprineti prodaji.”
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
➡ Dubokim poznavanjem švedskog tržišta do novih klijenata!
Da bismo došli do pravih klijenata i prepoznali poslovne šanse, moramo poznavati švedsko tržište kao sopstveni džep. Poznajemo Švedsku dosta dobro, ali to još uvek nije ni blizu dovoljno. Hoćemo da ujutru prelistamo švedske onlajn portale, da pratimo relevantne švedske kompanije, da prisustvujemo različitim događajima tamo, da se povežemo sa relevantnim ljudima.
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
➡ Program preporuka za nove klijente i razvoj mreže kontakata koji mogu dovesti do novog klijenta – Affiliate marketing
Ovde zapošljavamo uglavnom zahvaljujući preporukama, pa bismo tako i do klijenata. To znači da u narednom periodu moramo da utvrdimo mehanizam Programa i smislimo affiliate model, plus da značajno uvećamo mrežu relevantnih kontakata. To će isto da bude zezanje, nije nešto što završiš do petka.
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
➡ Potpuno posvećivanje svakom klijentu
Post-sales je ključ.
STRATEGIJA SARADNJE SA POSTOJEĆIM KLIJENTIMA
Deo biznis development strategije je svakako i razvoj saradnje sa postojećim klijentima. Ona je slična kao što je bila do sada. Full fokus na postojeće klijente uz jedan dodatak. Pokušaćemo da saradnju proširimo na to da za postojeće klijente razvijamo kompletne proizvode za određene domene sa ciljem da razvijemo 3 proizvoda u naredne 2 godine.
KAKO SMO DOŠLI DOVDE?
Zanimljiv deo za sve one koji bi da saznaju kako se ceo proces izrade strategije odvijao. U razmišljanju kakav pristup salesu želimo počeli smo od svrhe, vizije, misije i Temelja. Sve što sledi je opet copy/paste iz dokumenta. ➡
(ODLOMAK IZ STRATEGIJE)
Svrha
Hoćemo da dobri ljudi kidaju svoj posao, rastu i uživaju.
Ovo je naš purpose i polazi od ljudi i uvek je okrenut ljudima. U tom smislu, sigurno je nepromenljiv.
Vizija
Želimo da budemo najbolji IT poslodavac u regionu.
Misija
Kroz odnose uzajamnog poverenja i poštovanja obezbeđujemo poslovni uspeh svim ljudima koji rade u HLV, klijentima i HOOLOOVOO-u.
Iz ovako napisane misije, izlaze nam dva principa –
Izlaze nam i tri cilja, upravo ovim redom –
Potrebe ljudi koji rade u HLV
Matori od posla očekuje prostor i podršku da ostvari svoj maksimum, dobru atmosferu i da mu posao podiže kvalitet privatnog života (iz Temelja HOOLOOVOO-a). Mada voli dinamiku, slobodu u radu i izazov, Matori voli i stabilnost, voli kad su stvari jasne i ne voli neizvesnost.
Zašto Matori želi da radi u firmi sa više klijenata?
Rad za jednog klijenta ne donosi uvek dovoljno raznovrsnih projekata i u nekoj meri ograničava mogućnost za razvoj. I dugoročna stabilnost može biti upitna.
S druge strane, rad u kompaniji koja ima više klijenata – prirodno nudi i više opcija. Matorom je potrebna stabilnost da bi se osećao dobro na poslu i da bi mu posao pozitivno uticao na kvalitet privatnog života, doprinosio njegovom unapređenju, a ne opterećivao ga.
Raznovrsnost kvalitetnih projekata
Stabilnost je ključ.
Šta Matori želi od (bilo kog) klijenta?
Idealan klijent iz ugla ljudi koji rade u HLV
Idealni klijent, kako Matori to vidi, onaj je koji –
Potrebe HLV i idealan klijent iz ugla HLV
Idealan klijent
KAKVOG KLIJENTA ŽELIMO?
Nekog ko što je Kindred.
Veliku kompaniju ili startap u zreloj fazi (izašao na tržište i ima solidno razvijen biznis, stabilan je i počinje da liči na veliku kompaniju). Takav klijent doneće nam tehnički izazovan projekat, a mi ćemo naše timove priključiti njegovom tech departmanu. Ključne reči su dugoročna saradnja.
Nekog ko će da kaže – Ajde HOOLOOVOO, napravi nam ovo!
Kompaniju (bez obzira da li je velika ili mala), startap (bez obzira u kojoj je fazi razvoja) ili čak pojedinca koji će od nas tražiti da za njega razvijemo proizvod od početka do kraja. Važno! Neophodno je da proizvod bude tehnički izazovan ili da ima veliki biznis potencijal ili da doprinosi unapređenju društva – da ima relevantan cause i svrhu.
ŽELIMO KLIJENTA IZ ŠVEDSKE
U Švedskoj ćemo najlakše naći klijente koji će zadovoljiti potrebe svih nas i HLV zato što –
ŽELIMO KLIJENTA KOJI SE UKLAPA U NAŠU KULTURU!
Idealni klijent kao Matori
Ako bi klijent bio Matori, onda klijent želi da –
POTREBE KLIJENTA
Klijent želi –
PROMISE
Give them something, let’s see how it goes, and it was fantastic!
Marcus Smedman, ex CTO @Kindred
I definitely think that our business operations so far show that trust exists on both sides and that we have good cooperation.
Soren Tornlund, CTO @Kindred (ex Head of Development)
Novom klijentu, HOOLOOVOO će da donese –
Lojalnog partnera
Ne želimo veliki broj klijenata, nego ih želimo nekoliko i da budemo u mogućnosti da im garantujemo da će svaki od njih imati naš apsolutni fokus u svakom trenutku.
HOOLOOVOO je pouzdan i stabilan partner koji će klijentove poslovne ciljeve uvek da gleda ko svoje. Hoćemo da rastemo kroz razvoj saradnje, a ne kroz uvećanje broja klijenata.
Tim seniora brzo!
Ljudi su nam uvek na prvom mestu i zato smo u poziciji da brzo sastavimo kvalitetan tim. HOOLOOVOO je mesto za seniora, seniori žele da rade sa nama.
Kvalitet isporuke
Uvek očekujemo od sebe više nego što bi drugi očekivali od nas. Sve što HOOLOOVOO uradi, mora da bude vrhunskog kvaliteta. Ložimo se na izazove, predlažemo ideje i dolazimo do rešenja.
Laku i efikasnu saradnju
Ne komplikujemo, dobijemo posao, uradimo posao. Dostupnost, pažnja, feedback.
OUTRO
E feedback, kad već pomenuh. To je važno. Svako mišljenje nam znači. Opcija je komentar tamo na LinkedIn-u, a bolja je mail na nikola.vrgovic@hooloovoo.rs. HVL.