Artikoolacije su u svakom pogledu bile pionirski projekat. U momentu kada smo ga konceptualizovali nismo znali da li ćemo uspeti da ubedimo umetnike da izlažu u prostorijama jedne IT firme, ni da li ćemo naići na odobravanje kolega. Bili smo sigurni da će unošenje umetničkih dela u radni prostor izmamiti brojne reakcije, ali i da će predstavljati svojevrsnu intervenciju u prostoru. 

 

Zamišljen kao projekat koji omogućava da mladi umetnici izlažu u kancelarijskim prostorijama HOOLOOVOO-a u okviru grupnih izložbi, uz mogućnost da svoje radove prodaju i da ih kroz online kanale vidi još više IT stručnjaka, Artikoolacije su u 2019. godini predstavile 17 mladih umetnika. 

Razbijanje predrasuda i unošenje nove energije u prostor

Prva predrasuda koju smo razbili ove godine je da programeri nemaju nikakav odnos prema umetnosti. Neki od nas možda ne pokazuju interesovanje, pa onda i ne idemo u galerije i muzeje, ali perspektiva se promeni kada umetnost nađe put do našeg radnog prostora. Jedan od motiva za pokretanje ovog projekta je i stavljanje umetničkih dela na raspolaganje populaciji koja ih finansijski može priuštiti, uz dodatnu edukaciju kroz vođenja kroz izložbu zajedno sa autorima umetničkih dela. 

 

Bili smo sigurni da će izložbe u HOOLOOVOO-u promeniti percepciju prostora, ali rizik je da ga mogu promeniti i na gore, ako se ljudima ne dopadne postavka. Zbog toga smo na svakih dva meseca organizovali grupne izložbe umetnika koji su praktikovali različite stilove i sa svakom novom izložbom dobijali sve pozitivnije komentare kolega. 

 

, ARTiKOOLACIJE: Kancelarija kao izložbeni prostor

Dođeš na posao u ponedeljak ujutru, kad ono kancelarija postala galerija! 

Nakon postavke prve izložbe krajem marta, nikome nije bilo jasno tog ponedeljka ujutru odakle svi ti umetnički radovi na zidovima. Neki su imali komentare da je izložba mračna, a većina je sa čuđenjem posmatrala šta se to upravo desilo u njihovom radnom prostoru. Reakcije na prvu izložbu su bile sumnjičave i obazrive. Bilo je komentara i u vezi sa cenama. Prve su naravno bile: “Pa ovo je skupo!” Nakon što smo sa umetnicima razgovarali koliko košta platno, koliko boje, koliko štampa, koliko ramovi… i kada smo računali koliko dela treba da proda jedan umetnik da bi samo od toga mogao da živi, može se reći da nije lako kao nekome ko radi puno radno vreme. Upravo zbog toga, većina umetnika koji su izlagali u HOOLOOVOO-u ili ima full-time posao ili ima neke “tezge”, a sa strane se bave izložbama i tek sporadičnom prodajom svojih umetničkih dela. 

 

Kada nakon dva meseca dođeš ponovo na posao u ponedeljak ujutru i vidiš da se postavka promenila, učini ti se da vidiš prostor malo drugačijim. Pre postavljanja druge grupne izložbe mladih autora, intenzivno smo razmišljali o tome kakvu umetnost vole programeri

 

, ARTiKOOLACIJE: Kancelarija kao izložbeni prostor

 

Tokom druge izložbe, kolege su još uvek “ispitivale teren” iako su reakcije umesto prvobitne začuđenosti počele da prerastaju u radoznalost. Prvog ponedeljka nakon postavke treće izložbe, prodato je 12 umetničkih dela, samo u jednom danu. Još zanimljiviji podatak je da su se ljudi raspitivali kada će biti sledeća izložba nakon što smo napravili kratku pauzu od sedam dana pre postavke poslednje izložbe za 2019. godinu. 

 

, ARTiKOOLACIJE: Kancelarija kao izložbeni prostor

Artikoolacije 2019: 4 izložbe, 17 umetnika, 210 radova

Postavke izložbi su se uglavnom odvijale vikendima, kada nije bilo nikoga u HOOLOOVOO-u. Neretko su umetnici zauzimali mesta zaposlenih i posmatrali gde gledaju kada sklone pogled sa monitora, pitali se na koji način da najbolje predstave svoje radove u tuđoj perspektivi i osmišljavali načine da ljudi iz HOOLOOVOO-a iznova otkrivaju svoj radni prostor. 

 

Na taj način, njihova umetnost je bila na dohvat ruke, art-on-demand

 

Sve izložbe su bile prodajne, i ukupno je za 7 meseci prodato 45 umetničkih dela u ukupnoj vrednosti od 3000 evra. Ostvarena je čak i jedna Instagram kupovina! 

 

, ARTiKOOLACIJE: Kancelarija kao izložbeni prostor

Šta smo hteli da postignemo? 

Pored očiglednog motiva da pomognemo mladim umetnicima da plasiraju svoje radove pred drugačiju publiku, želeli smo i da promovišemo njihovo stvaralaštvo. Napravili smo seriju kratkih video snimaka o njima i njihovim radovima, a zabeleženi su i trenuci kačenja izložbe. 

 

Osluškivali smo u potrazi za komentarima zaposlenih, pratili reakcije na svaku novu izložbu i kao rezultat – dva sveta, umetnički i IT, su se povezali.

 

Na kraju, želeli smo da ukažemo na to da razumevanje jednog umetničkog dela nije ništa drugo do dopuštanje da ono pokrene emociju u posmatraču, kakva god ona bila. Čak iako ne znate previše o umetnosti, vi i dalje možete da je razumete i doživite na vama svojstven način! 

 

, ARTiKOOLACIJE: Kancelarija kao izložbeni prostor

 

Jovana Tomić 

Vođa projekta Artikoolacije 

Fotografije: Marko Kažić